Varde Kommune har taget et kvantespring på listen over erhvervsvenlige kommuner i Danmark. På listen, som udarbejdes af Dansk Industri, er Varde nu nummer 12 – hele 52 pladser bedre end sidste år. Og den udvikling skal Varde nu gøre til et målrettet budskab. Det mener Kim Ruberg, administrerende direktør i Jøp, Ove & Myrthu Vest, der blandt andet er selskabet bag brandingen af Horsens Kommune.
– Varde Kommune skal målrette en kampagne om det gode budskab mod industrier inden for områder, man i forvejen er stærk indenfor. Det vil sige vind, landbrug og turisme, for at tiltrække flere i den kategori, siger Kim Ruberg til Jyske Vestkysten.
Ifølge direktøren skal kampagnen derfor være målrettet de medier og brancher, som kommunen satser på – også selvom det umiddelbart er en fokuseret målgruppe.
– Erhvervslivets vilkår er et snævert budskab, der har stor betydning i erhvervslivet, men som ikke interesserer hverken børnefamilier eller turister. Til gengæld er gode forhold for det private erhvervsliv og deraf følgende arbejdspladser afgørende for kommunens indtjening. Og jo bedre indtjening, jo mere er der råd til den velfærd, der trækker børnefamilier til.